ŠAH

1. Povijest (mjesto i vrijeme nastanka)

  • Šah potječe iz Indije, približno iz 6. stoljeća.

  • Izvorno se igra nazivala „čaturanga“ i predstavljala je vojnu taktiku s četiri vrste jedinica.

  • Iz Indije se igra proširila u Perziju, gdje je dobila naziv „šatranj“.

  • Tijekom srednjeg vijeka šah je preko arapskih trgovaca i kultura stigao u Europu.

  • Pravila su se mijenjala, a današnji oblik šaha ustaljen je u 15. stoljeću u Europi.


2. Pravila igre

  • Šahovska ploča sastoji se od 64 polja (8×8), naizmjenično svijetlih i tamnih.

  • Svaki igrač raspolaže sa 16 figura: jednim kraljem, jednom damom, dva topa, dva lovca, dva skakača i osam pješaka.

  • Cilj igre jest matirati protivničkog kralja — postaviti ga pod napad tako da se ne može pomaknuti.

  • Figure se pomiču na različite načine:

    • Kralj — za jedno polje u bilo kojem smjeru

    • Dama — za koliko polja želi u pravcu ili dijagonali

    • Top — za koliko polja želi vodoravno ili okomito

    • Lovac — za koliko polja želi dijagonalno

    • Skakač — u obliku slova „L“

    • Pješak — za jedno polje prema naprijed (ili dva polja s početne pozicije), napada dijagonalno

  • Postoje i posebna pravila, kao što su rokada, en passant i promocija pješaka.


3. Povezanost s matematikom

  • Šah razvija logičko razmišljanje i sposobnost rješavanja problema.

  • Igra zahtijeva planiranje, strategiju i predviđanje poteza — sve su to matematičke vještine.

  • Kombinatorika u šahu ogromna je: broj mogućih pozicija i poteza gotovo je neograničen.

  • Algoritmi računala koja igraju šah koriste matematičke modele i umjetnu inteligenciju.

  • Proučavanje šaha pridonosi razvoju koncentracije i preciznosti u matematičkim zadacima.

Za sva pitanja slobodno nam se obratite.

Kontaktirajte nas