1. Povijest (mjesto i vrijeme nastanka)
-
Izvorno se igra nazivala „čaturanga“ i predstavljala je vojnu taktiku s četiri vrste jedinica.
-
Iz Indije se igra proširila u Perziju, gdje je dobila naziv „šatranj“.
-
Tijekom srednjeg vijeka šah je preko arapskih trgovaca i kultura stigao u Europu.
-
Pravila su se mijenjala, a današnji oblik šaha ustaljen je u 15. stoljeću u Europi.
2. Pravila igre
-
Šahovska ploča sastoji se od 64 polja (8×8), naizmjenično svijetlih i tamnih.
-
Svaki igrač raspolaže sa 16 figura: jednim kraljem, jednom damom, dva topa, dva lovca, dva skakača i osam pješaka.
-
Cilj igre jest matirati protivničkog kralja — postaviti ga pod napad tako da se ne može pomaknuti.
-
Figure se pomiču na različite načine:
-
Kralj — za jedno polje u bilo kojem smjeru
-
Dama — za koliko polja želi u pravcu ili dijagonali
-
Lovac — za koliko polja želi dijagonalno
-
Skakač — u obliku slova „L“
-
Pješak — za jedno polje prema naprijed (ili dva polja s početne pozicije), napada dijagonalno
-
-
Postoje i posebna pravila, kao što su rokada, en passant i promocija pješaka.
3. Povezanost s matematikom
-
Šah razvija logičko razmišljanje i sposobnost rješavanja problema.
-
Igra zahtijeva planiranje, strategiju i predviđanje poteza — sve su to matematičke vještine.
-
Kombinatorika u šahu ogromna je: broj mogućih pozicija i poteza gotovo je neograničen.
-
Algoritmi računala koja igraju šah koriste matematičke modele i umjetnu inteligenciju.
-
Proučavanje šaha pridonosi razvoju koncentracije i preciznosti u matematičkim zadacima.